Tisza Automotive Senta

22. 01. 2017.

Posao u Tisa Automotiv, Senta - "moderno robovlasništvo"

Sredinom decembra 2016. god na Facebooku sam video reklamu za posao u Tisza Automotive u Senti. Nude stalno zaposlenje, redovnu platu, besplatan prevoz iz Kikinde u kojoj inače živim itd. Sa obzirom da sam bio nezaposlen počeo sam da razmišljam o toj ponudi i ako je Senta udaljena od Kikinde pedesetak kilometara, što nije baš malo.

Pošto lično ne poznajem nikoga ko radi ili je radio u Tisza Automotive preko Facebook-a sam im poslao par osnovnih pitanja vezanih za taj posao. Nisam dobio odgovor ni na jedno postavljeno pitanje nego su mi rekli da će mi javiti kada bude naredna promocija Tisza Automotiv-a u mom gradu. To mi je zvučalo sasvim Ok. Već prekosutra sam dobio poziv da će sutra dan u 17h biti održana promocija u mesnoj zajednici "Uglješa Terzin" u Kikindi.

Sutra dan oko 17h po hladnom vremenu nas 12 je čekalo ispred mesne zajednice ali od predstavnika Tisza Automotive ni traga ni glasa!? Srećom, pojavio se čovek koji radi u mesnoj zajednici, pa nas je pustio unutra u toplu prostoriju da se napolju ne smrzavamo. Medjutim, od predstavnika gore pomenute firme i dalje ni traga ni glasa. Posle "akademskih 15 minuta" kašnjenja prisutni su počeli da negoduju i da gundjaju kako Tisza Automotive očigledno ne poštuje radnike, jer u suprotnom bi stigli pre nas ili barem u zakazano vreme. U 17h i 25 min je nekoliko nas htelo da odustane od daljeg čekanja ali se u tom trenutku pojavila gospodja koja je iz Kikinde ali radi u Tisza Automotive i ona će nam održati tu prezentaciju.

Medjutim, ona čim je ušla bez i jedne jedine reči o poslu i firmi prvo nas je pitala koliko se nas prijavljuje za posao, jer mora brzo da javi šefici!? Verovatno da ova ne bi saznala da je zakasnila skoro pola sata. Od nas dvanaestoro, 10 nas se prijavilo za posao. Ja sam se isto prijavio ali nisam imao ni osnovne informacije o tom poslu. Došao sam na promociju da čujem o čemu se radi, pa da onda odlučim ali u ovom slučaju sve je bilo naopako. Gde ste još videli da neko pre promocije nekog proizvoda prvo pita kupce ko hoće da kupi taj proizvod, pa tek onda da održi prezentaciju istog? Pa, to nema nigde, jer se kosi sa zdravom logikom...

Pošto je pobedonosno javila šefici da ima 10 kandidata počela je konačno i promocija. Gospodja koja je držala tu prezentaciju po mom mišljenju nije adekvatno obučena da drži promocije takvog tipa, jer joj nedostaju neki osnovni maniri i slično. Medjutim, to nije moj problem nego je problem Tisza Automotive što takve predstavnike šalje. Moj problem je taj što nas je ta gospodja svesno lagala.
Na primer, rekla nam je citiram (po sećanju):"U Tisza Automotive Vam se nikad neće desiti da dodjete na posao i da Vam recimo u 11h šef kaže danas ćeš ostati da radiš prekovremeno, nego će Vam uvek prekovremeni rad biti najavljen barem dana ranije."! Meni je recimo to itekako važno ali već na prvom danu obuke nam je rečeno da to nije istina i da se dešavalo da su radnici došli da rade 8h, a da su nenajavljeno ostali da rade 12h. Pošto ona radi u Tisza Automotive duže od godinu dana i svakodnevno putuje iz Kikinde pitao sam je koliko dugo se putuje do Sente pošto sam tamo u životu bio samo jednom? Rekla mi je da računam da kući neću biti ukupno 10h.. Znači 8h rada i 2h vožnje... Kasnije se ispostavilo da je to samo teoretski izvodljivo ako putuješ svojim kolima. Naravno niko ne putuje svakodnevno svojim kolima jer bi celu platu dao samo na gorivo. Meni je od kuće do posla i nazad trebalo izmedju 3,5-4h (iz Kikinde) i nikako kraće, jer recimo autobus sa radnicima u Sentu stiže 30 minuta ranije, a posle smene naravno ne kreće odmah nego isto čeka 20+ minuta itd. U prezentaciji se nije puno osvrtala na prvih 4-5 meseci koliko traje "obuka" tj. do potpisivanja prvog ugovora o radu i nije nam rekla da zato vreme praktično radimo na "crno", jer nam staž ne ide niti imamo pravo na plaćeno bolovanje, praznike, slavu i slično. Naravno, ni radnici koji su na "obuci" neće raditi za vreme državnih praznika ali neće dobiti ni jedan dinar. Dnevnice za radnike na "obuci" su ispod minimalne zakonom zagarantovane zarade i iznose 900 dinara. Naravno, topli obrok i slično ne dobijaju ni stalno zaposleni radnici. Da puno ne dužim... Posle te prezentacije nas 10 koji smo se prijavili za posao radili smo psiho test i nas 8 je položilo. Rečeno nam je da će nam za par dana javiti kada počinje 3 dana po 8h teoretske i 2 dana praktične obuke koja se opet naravno ne plaća!

Par dana kasnije pozvala me je žena iz Tisza Automotive i rekla da sutra počinje teoretska obuka. Da će obuka trajati 4 dana po 9h pošto trenutno rade prekovremeno jer se bliže praznici. Sutra dan smo saznali da će obuka ipak trajati 5 dana, pa nas je i ta gospodja svesno slagala. Zbog prekovremenog rada autobus iz Kikinde umesto u 4h i 40 min kreće sat vremena ranije. Znači u 3h i 40 minuta treba već da budem na Autobuskoj stanici. Za inat, baš tog dana kada me je zvala ja sam imao temperaturu 39 i ceo dan nisam ništa jeo itd. Ujutru u 3h i 10 min potpuno malaksao i iscrpljen i dalje sa temperaturom seo sam na bicikli i uputio se ka Autobuskoj stanici. Posle 20 minuta verglanja bicikla na -5 stepeni ušao sam u ugrejan autobus. U Sentu smo stigli u 4h i 30 minuta, a gospodja koja nam je držala teoretsku obuku je iz Sente, tako da smo se smrzavali na -5 pola sata, dok ona nije došla i otključala vrata.

Moja temperatura nema nikakve veze sa Tisza Automotive nego sam to naveo da bi se videlo koliko sam bio rešen da radim taj posao... Nisam hteo da odustanem i ako je sa temperaturom i malaksalošću za mene sve bilo pravi košmar, ali sam ipak istrajao.
Na toj obuci s pojavilo svega nas desetak i ako je planirano da nas bude tridesetak. Od nas 8 koji smo prošli psiho test u Kikindi, pored mene samo se još jedna žena pojavila na obuci. Sutra dan je još jedan momak odustao...

Teoretska obuka je prošla dosta dobro i tu nemam nekih zamerki. Posle tri dana teoretske obuke svako od nas je dobio svoju liniju tj. radno mesto na kome će ga obučavati mentor tj. stalni radnik koji radi na tom radnom mestu. Na jednoj proizvodnoj liniji radi nekih tridesetak ljudi i nema istog radnog mesta. Većina radnih mesta liče jedno na drugo ali je opet svako specifično. Kada sam se prvi put pojavio na mom radnom mestu rečeno mi je da sam ja treći po redu kojeg tu obučavaju, a da su prethodna dvojica odustali posle 2-3 dana. Ja sam bio odlučan da istrajem. Prvog dana te praktične obuke (koja se još ne plaća) sam dobio da uradim jedan deo posla koji se radi na tom radnom mestu, a ostatak je odradjivao mentor. Na početku smene je malo nezgodno jer treba malo vremena da se izveštiš ali do kraja smene sam umeo da odradim sam ceo posao koji se radi na tom radnom mestu, jedino je naravno bila problem brzina, a za nju je potrebno iskustvo. Sutra dan sam samostalno odradjivao celu "tablu", a moj mentor je radio ostale koje su nailazile na pokretnoj traci, jer mi je falila brzina. Drugog dana praktične obuke (koja se još ne plaća ni tih 900 din) smo polagali i pismeni test koji ako ne položiš ne možeš da počneš sa višemesečnom plaćenom "obukom". U toj maloj grupi nas početnika najbolje sam uradio taj test. Jedan kolega nije položio i nije mogao da nastavi sa daljom "obukom", a ostali su se jedva provukli, pa im je rečeno da će pažljivo pratiti njihov rad, a u slučaju da budu pravili greške i njima naravno sledi otkaz...

Prvog dana "obuke" (plaćene) sam došao u prvu smenu ali se ispostavilo da moja linija tog dana radi treću smenu, a da meni niko nije javio, pa sam taj radni dan proveo pomažući na radnom mestu za koje nisam bio obučavan prethodnih dana. Sutra dan sam i ja došao u treću smenu i kao i prošli put samostalno sam odradjivao tablu ali je moj mentor povremeno dolazio da mi pomogne da ne bih previše zaostajao jer ne mogu da postignem traženu brzinu, što je sasvim normalno za nekoga ko je tek jedva naučio da radi taj posao. Potrebno je bar 10-15 dana da se čovek malo uhoda. Moj mentor je tog dana bio obučavan za drugo radno mesto. Na kraju smene šef je odlučio da ću sutra ja sam raditi, a mog mentora takodje nedovoljno obučenog je postavio da radi na novom radnom mestu. Čoveka koji je njega počeo da obučava je prebacio u drugu smenu.

Trećeg dana "obuke" samostalno sam radio ali i pored svog mog truda i volje da stignem da na vreme završim "tablu" veći deo smene sam kasnio. Pošto je priroda posla takva da se radna mesta nadovezuju jedno na drugo, svaki moj zaostatak su radnici posle mene morali da nadoknade tj. da odrade i moj deo posla. Tog dana ni čovek koji radi na mestu pre mog nije došao na posao pa su ostali delili njegov deo posla. Znači iskusne kolege su morale da rade svoj posao, posao čoveka koji tog dana nije došao da radi i dobar deo mog posla. Brzina linije naravno nije smanjena nego se radilo punim kapacitetom. Celu smenu sam se borio sa vremenom ali sam u glavnom gubio bitku, jer još nemam potrebnu brzinu. Bilo me je sramota što drugi treba da odradjuju i moj posao, a jedva stižu i svoj. Jedva sam dočekao pauzu. Prva pauza u Tisa Automotiv traje 15 minuta. Sa obzirom da je wc tj. najbliža česma skroz na drugom kraju hale ukoliko hoćeš da opereš ruke pre jela ili ideš u wc izgubićeš bar 3-4 minuta čak i ako požuriš. Za preostalih ~10 minuta moraš da "progutaš doručak", jer nemaš vremena da ga lepo sažvaćeš. Pušači naravno za to vreme moraju i cigaretu da ispuše "u kavezu" tj. žicom ogradjenoj prostoriji na otvorenom. Ta pauza je proletela toliko brzo da nisam stigao doručak ni da pojedem do kraja. Naravno, sledi još par sati borbe sa poslom i vremenom na liniji. Posle doručka nisam odmah uzeo žvaku iz džepa pantalona i bukvalno nisam imao vremena da to uradim sve do sledeće ujedno i poslednje pauze od 10 minuta. Teoretski postoji i treća "pauza" od 5 minuta ali to je 5 minuta kada se predaje smena tako da to i nije pauza u pravom smislu reči. Smenu sam završio totalno iscrpljen i psihički i fizički jer 7,5h raditi vrstu posla gde nemaš vremena da se bukvalno počešeš nije ni malo lako posebno kada te nedovoljno obučenog posle 2 dana stave da radiš "normu" kao i stalni radnici. Došao sam kući oko 16h. Ručao sam i već u 19h sam legao da spavam da bih stigao da se odmorim, jer opet treba opet rano ustati.
Sutra ujutru ustao sam u 3h i 20 min, jer autobus sa glavne stanice kreće u pola 5h. Skuvao sam sebi čaj pošto je januar mesec i napolju su tih dana baš bili "ledeni dani" i temperature ispod -10/-15 stepeni. Tada sam odlučio da ipak odustanem...
Ovo gore što sam napisao je kratak pregled dešavanja.

Par reči o Tisza Automotive, Senta iz ugla radnika...

Organizacija u firmi je jako loša, jer su tamo svakakvi likovi postali šefovi (npr. Zoli...). To ukazuje da ni oni koji su ih postavili na rukovodeća mesta izgleda nisu ni čuli za "Human Resource Management", a kamoli da su školovani za tako nešto, što je inače praksa u ozbiljnim firmama. Na prezentacijama se iznose netačne informacije koje zainteresovane kandidate dovode u zabludu, a to saznaju tek kada odu na neplaćenu obuku. Naravno niko tebe ne tera da prihvatiš uslove koji tebi ne odgovaraju ali se osećaš prevarenim pošto ne možeš tek tako da se okreneš i odeš ako si recimo iz Kikinde ili nekog drugog mesta osim Sente nego moraš da sačekaš 8 sati kraj smene tj. autobus. Oni to znaju pa zato tu činjenicu eksploatišu. Prva 3 meseca si na "obuci" i dobijaš svega 900 dinara nadoknade bez prava na godišnji, plaćeno bolovanje, plaćene praznike i slično. Naravno nisi prijavljen tj. staž ti za to vreme ne ide. U suštini radiš na "crno". To je čisto iskorištavanje rupe u zakonu za koju naravno nije kriv Tisza Automotive nego naša država koja dozvoljava bahatim poslodavcima da se bogate na bedi i nesreći obespravljenih radnika. Prava "obuka" kao što možete pročitati u tekstu gore traje svega nekoliko dana. Posle toga tolerisaće ti još desetak dana ukoliko ne možeš da stigneš da uradiš predvidjeni posao za zadato vreme,a posle toga ćeš svakako dobiti otkaz jer ne zadovoljavaš... Oni koji nekako i uspeju da zadovolje normu (svako radno mesto je različito) će 2,5 meseca raditi isto što i stalni radnici, a dobijaće svega 900 dinara. Znači manje od zakonom zagarantovane zarade, jer nisu ni potpisali pravi Ugovor o radu. Ja sam imao prilike da radim na mnogim proizvodnim linijama u drugim firmama ali mi se nigde nije desilo da ne mogu da stignem i da drugi trebaju da rade moj posao. Čak šta više često sam ja radio tudji posao. To navodim da ne bi ste mislili da se prvi put susrećem sa radom na pokretnoj traci. Medjutim, u Tisa Automotiv već posle 2-3 dana od tebe očekuju da si kao i oni koji tu rade od otvaranja fabrike. Naravno zato me i ne čudi činjenica da je za 2 godine postojanja fabriku napustilo ili dobilo otkaz preko 1000 radnika. Znam i druge firme koje "uvek primaju radnike", pošto radnici zbog loših uslova često daju otkaz. Medjutim, poražavajuća je činjenica za fabriku koja trenutno ima oko 900 radnika ( od toga ~30% su na "obuci" ) da je godišnje napusti ~500 ljudi. Nije ni čudo što je odziv za "obuku" sve lošiji i da autobusi dovoze radnike iz udaljenih mesta, pošto loš glas daleko se čuje. Čak i pored velikog broja nezaposlenih u Srbiji Tisza Automotiv po mojoj proceni za najkasnije 1-2 godine neće imati dovoljan broj radnika da pokrene sve proizvodne linije ako nastavi ovako. To je prvenstveno zato što ih je za radnike baš briga. Od HTZ opreme jedino se koriste naočare. Tisza Automotive je radnicima  podelila valjda najjeftijije moguće HTZ naočare na tržištu. Pošto su izradjene od neke jeftine plastike gledati kroz njih 8+ sati je jako zamorno za oči, pa su radnici pronudjeni da sami kupe sebi naočare. Kvalitetne naočare u maloprodaji se mogu kupiti za par evra, a firma bi za veću količinu sigurno dobila i popust. Medjutim NE Tisza Automotive je i na tome škrtarila. Što se tiče kaseta za odeću njih su dobili samo radnici koji su se zaposlili kada je fabrika otvorena. Ostali naočare i drugo svakodnevno moraju da nose kući, a jaknu ranac i slično drže u malim drvenim soškama tokom smene. Problem koji je bio evidentan za ovo kratko vreme što sam tamo radio je nedostatak ljudi, jako loša organizacija i forsiranje proizvodnje po cenu klasičnog izrabljivanja radnika u svakom pogledu. Pošto su radna mesta različita ne može svako da radi na bilo kom mestu, pa se redovno dešava da od ~30 ljudi neko ne dodje iz ovog ili onog razloga, a ostali u tom slučaju ispaštaju i moraju da pored svog rade i tudji posao. To naravno važi i kada na liniju stave nekoga neiskusnog ko je tek počeo da radi recimo pre 2 dana, a od njega odmah očekuju da postiže vreme kao i iskusni radnici. Kada je u pitanju plata tih istih radnika, koji često nemaju vremena ni do WC-a da odu, tu gledaju da maximalno uštede.

Do koje mere ide ta bahatost se vidi i iz primera pauze. Kada se radi 8h prva pauza je 15 minuta, druga pauza je 10 minuta, a treća sporna "pauza" od 5 minuta je na kraju smene (za vreme nje se linija ne sme napuštati) što je u suprotnosti sa Zakonom o radu čiji izvod imate na slici/linku ispod: Radnike su zakinuli čak i za pauzu. Zakon lepo kaže da pauza ne može biti na početku i na kraju radnog vremena. Medjutim, njima je i tih bednih 5 minuta pauze problem da ispoštuju. Zato proizvodnju nisu slučajno iz Madjarske preselili baš u Srbiji, jer ovde pored više nego duplo niže minimalne zarade mogu da rade šta i kako hoće!? Samo se pitam Dokle!?

Tisza Automotive (u suštini američka/mađarska firma LEAR CORPORATION) je samo jedan od mnogih poslodavaca koji su proizvodju prebacili u Srbiji, jer ova zemlja je "Eldorado" za iskorištavanje "rupa u zakonu", loš tretman radnika, bedne dnevnice i slično. Radna snaga u Srbiji je postala jeftinija od Kineske, a prava radnika su na nivou Obale Slonovače... Tisa Automotiv je našla način da i ovako malu minimalnu zaradu smanji još više sa njihovim programom višemesečne "obuke"!

Ovaj tekst sam napisao iz razloga što bih voleo da sam imao prilike da ovako nešto pročitam pre nego sam se prijavio za posao u gore pomenutoj firmi. Sebi bi na taj način uštedeo ~10 dana života. Znam, da će biti i onih koji će ipak barem pokušati da rade u Tisa Automotiv i ja ih ne osudjujem ali ovako barem znaju šta da očekuju... Njima mogu samo da poručim:"SREĆNO"!

Takodje, da napomenem da mi nisu isplatili ni jedan jedini dinar za tih nekoliko "plaćenih" dana "obuke", pošto sam odustao! Tako da i ako se odlučite da probate tamo da radite što pre odlučite da li možete ili ne možete da izdržite tempo i uslove rada!?  U suprotnom vam se može desiti da odustanete recimo posle 3-4 nedelje rada i da ne dobijete ni jedan jedini dinar! Naravno, gazdi firme i to odgovara, jer je napravio sistem kao u kockarnici  da "kuća uvek dobija"!

Tisa Automotiv: KONTAKT  (web sajt za sada nemaju)
Tisza Automotive telefon: 066 8200452
Tisza Automotive adresa: Novosadski put br. 7, Senta


Lear Corporation pored fabrike u Senti ima još nekoliko fabrika po Srbiji koje se isto bave proizvodnjom kablova za auto industriju, a evo kakva je situacija u tim fabrikama (klikni na sliku ispod):

Članak iz Blic-a (klikni na sliku ispod):
Ne mogu da nadju dovoljno radnika... (klikni na sliku ispod)
A, evo ko im je sve to i dopustio....(klikni na sliku ispod):
Naš premijer, čovek koji nikada nije radio u bilo kojoj firmi, kaže....(klikni na sliku ispod):




Budi drug, podeli sa prijateljima na:

Nema komentara:

Objavi komentar

Neprimereni i vulgarni komentari neće biti objavljeni...